4 Filary Edukacji

XXI wiek, w którym żyjemy tworzy niepowtarzalne warunki do gromadzenia i obiegu wiedzy. W tym szczególnym okresie edukacja powinna przekazywać coraz więcej interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności w sposób skuteczny adekwatnie do poziomu rozwoju osobowego każdego z nas. Jednocześnie powinna znaleźć punkt odniesieni, który będzie chronił sferę publiczną i prywatną przed zalewem informacji oraz pozwoli zachować właściwy kierunek rozwoju. W takim rozumieniu pozyskiwania wiedzy podejście ilościowe jakie jest reprezentowane w szkole publicznej poprzez stałe zwiększanie obciążenia szkolnego nie jest pożądane. Nie jest już wystarczające aby na początkowym poziomie edukacji zgromadzić zapas wiedzy z którego będziemy mogli czerpać w nieskończoność. Należy na każdym etapie życia aktualizować, pogłębiać i wzbogacać wiedzę.

W celu spełnienia warunku nieustannego pozyskiwania wiedzy jej aktualizowani i pogłębiania edukacja powinna organizować się w czterech filarach:

  1. Uczyć się aby wiedzieć – czyli zdobyć narzędzia rozumienia
  2. Uczyć się aby działać – czyli oddziaływać na swoje środowisko
  3. Uczyć się aby żyć wspólnie – czyli współpracować z innymi
  4. Uczyć się aby być – czyli wolność myślenia.

Klasyczne nauczanie szkolne jest zorientowanie głównie na filarze „Uczyć się aby wiedzieć”. Pozostałe filary zależą od przypadkowych okoliczności. Naszym zadaniem jest jednakowa troska o każdy z filarów nowoczesnej edukacji.

WIEDZA

Filar ten odnosi się do opanowania narzędzi wiedzy a nie zdobywania wiedzy czysto encyklopedyczne. Chcemy zrozumieć otaczający nas świat, czerpiąc radość z poznania i odkrywania wszystkiego co ostatecznie prowadzi nas do rozwijania naszych zdolności. Pozyskiwanie wiedzy poprzez różne formy dociekania powinno dawać nam przyjemność. Powinniśmy stać się na całe życie „przyjacielem wiedzy”.

DZIAŁANIE

Filar ten odnosi się do działań pozwalających na praktyczne wykorzystanie zdobytej na każdym etapie edukacji wiedzy. W wyniku uczenia poprzez działanie powinniśmy oddziaływać na swoje środowisko poprzez zamianę umiejętności na kompetencję oraz poprzez podejmowanie prób ciągłych zmian. Działania te powinny prowadzić do własnego rozwoju i samodoskonalenia.

ZESPÓŁ

Filar ten odnosi się do zapewnienia w edukacji dwóch bardzo ważnych aspektów. Pierwszym jest odkrywanie nieznanego co możemy osiągnąć tylko poprzez poznanie samego siebie. Tylko wtedy będzie możliwe zrozumienie innych oraz ich racji. Należy rozbudzać u dzieci ciekawość oraz zmysł krytycznego myślenia. Drugim aspektem jest angażowanie się we wspólne motywujące projekty. To dzięki takiemu podejściu rodzi się nowy sposób identyfikacji z realizowanymi projektami co pozwala przezwyciężać indywidualną rutynę i niesie radość wspólnego wysiłku.

JEDNOSTKA

Filar ten odnosi się do wolności myśli, wyobraźni potrzebnej do rozwijania talentów, i pozostania panem własnego losu. Uczy jak być człowiekiem wartościowym. Poprzez ten filar patrzymy na każdego człowieka jako jednostkę twórczą gdzie na szczególnym miejscu stawia się wyobraźnię i kreatywność, nie pozwalając żeby były one zagrożone przez odraczający nas szum informacyjny.

Proudly powered by WordPress